Treningi

E-treningi

Po treningach

Co hamuje uczenie się

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że często sami i na własne życzenie znacząco ograniczają swój potencjał umysłowy.
Dzieje się tak dlatego, bo szereg czynników, które nie zmieniamy, działa jak zaciągnięty hamulec ręczny w samochodzie; jedzie się z trudem mimo, że dodajemy coraz więcej gazu. W takich warunkach jest też gwarancja, że wcześniej czy później będą problemy.
Co może być tym „ręcznym hamulcem” działającym na efektywność pracy intelektualnej i na rozwój mózgu?
Najważniejsze „hamulce” są następujące:
- Brak dostatecznej stymulacji mózgu w okresie rozwoju, czyli w dzieciństwie i młodości.
To niewystarczająca intensywność wrażeń wzrokowych, słuchowych, dotykowych. Niedostatek ruchu, mało interaktywnej, twórczej zabawy. Ograniczona komunikacja słowna i pozawerbalna z rozwijającym się dzieckiem.
Powoduje to niezrównoważoną lub niekompletną aktywację mózgu, zmniejszony rozwój i integrację sieci nerwowych. W efekcie, rozwój mózgu jest niepełny. Tym samym, niewystarczająca jest fizyczna baza do efektywnej, wydajnej pracy umysłowej.
Warto też pamiętać, że tym okresie tworzą się również zręby osobowości człowieka; kształtują nawyki, umiejętności, przekonania, wartości. Wpływa to w ogromnym stopniu na całe dalsze życie młodego człowieka.
W takich przypadkach baza fizyczna będzie utrudniać uczenie się i wręcz zamykać człowieka na świat. Może też utrudniać lub zamykać szereg możliwości rozwojowych.
O kierunku, zakresie i sposobie rozwoju w dzieciństwie decyduje środowisko rodzinne i wybory dokonywane przez rodziców/opiekunów. Więcej o tym w artykułach:
W czym wspierać dziecko,
Jak wspierać dziecko w rozwoju,
Dlaczego tylko trening oraz innych z działu Wychowanie a uczenie się.
- Przyczyny o podłożu bioelektrycznym.
To konsekwencje:
- Niedostatecznej konsumpcji wody. Więcej o tym w artykule Woda dla mózgu!.
- Nieodpowiedniego dotlenienia. Więcej o tym w artykule Mózg i tlen?.
-
Zbyt długiego przebywania w obszarach zewnętrznych pól elektromagnetycznych - większość urządzeń elektrycznych emituje takie pola. Więcej o tym w artykule
Uwaga: Pole elektromagnetyczne!
- Błędy dietetyczne.
To brak lub nadmiar niektórych składników w diecie. Za mało lub zbyt dużo białka. Brak niezbędnych aminokwasów i kwasów tłuszczowych. Zbyt dużo cukru i węglowodanów.
Więcej o tym w artykułach:
Odżywianie sprzyjające nauce,
Witaminka dla mózgu,
Minerałki dla mózgu.
- Przyczyny o charakterze medycznym.
To częste i powracające infekcje ucha środkowego. Źle leczone alergie. Więcej o tym w artykule Stres, cukier i mózg.
Do tej grupy przyczyn należy również używanie narkotyków oraz nadmiar leków i używek. Także słaby wzrok lub słuch, a w konsekwencji niższa lub niewłaściwa stymulacja mózgu.
- Wpływ rywalizacyjnego stylu życia.
To nie tylko niepotrzebna rywalizacja w nauce, sporcie, pracy.
S ą to również nieadekwatne, nadmierne oczekiwania wobec innych i siebie w domu, szkole, w pracy. Nacisk na konformizm socjalny i społeczny. Uczenie się i praca w ramach układu „zwycięzca – przegrany”, a nie w ramach współpracy, czy układu „zwycięzca – zwycięzca”.
- Działanie telewizji, komputerów i gier elektronicznych.
To wpływ przemocy i chaosu na rozwijający się organizm i kształtującą się psychikę. Upośledzenie rozwoju wyobraźni. Zmniejszenie umiejętności komunikacyjnych. Konsekwencje związane z blokadą wzroku. Przereagowanie i frustracja przenoszona na inne dziedziny życia. Więcej o tym w artykule
Telewizja a umysł dziecka.
- Nieefektywny system edukacyjny.
To szereg czynników związanych z prowadzonym nauczaniem i wychowaniem.
Przykładowo, to programy lub sposób nauczania niedostosowany do stopnia rozwoju ucznia, nieświadomość lub nie zwracanie uwagi na style uczenia się, testowanie wiadomości i umiejętności na niskim poziomie, ciągłe problemy wychowawcze i wiele, wiele innych przyczyn związanych ze szkołą.
Warunki przedruków
Możesz wykorzystać ten artykuł bezpłatnie na własnej stronie internetowej lub w czasopiśmie poza Internetem, pod warunkiem, że nie będziesz niczego zmieniać bez porozumienia ze mną oraz umieścisz aktywny link do źródła, czyli do mojej strony: https://www.superumysl.pl