Jesteś tutaj: Strona główna » Artykuły » Wspomaganie uczenia się » Bez wody o wodzie

Bez wody o wodzie

Krzysztof Pietraszek
Bez wody o wodzie

To może zaskakujące, ale nasze organizmy zbudowane są głównie z wody.
Jest ona podstawowym składnikiem wszystkich najważniejszych organów.
Serce w 80%, mózg w 75%, wątroba w 68% składają się z wody. Najwięcej jej jest w soku żołądkowym 97% i we krwi 86%. Płyny i wydzieliny ustrojowe zawierają ¼ całkowitej objętości wody w organizmie. Pozostała część zawarta jest wewnątrz komórek.
Całkowita woda organizmu to 45 – 65% masy ciała.

U mężczyzn to ok. 63% a u kobiet 54% całkowitej wagi. Z wiekiem, u osób powyżej 60 lat, ta ilość spada do, odpowiednio 54% i 46%.

Płyny wewnątrz organizmu nieustannie krążą. Ocenia się, że w ciągu doby przez mózg przepływa 1400 litrów, a przez nerki nawet 2000 litrów płynów.

Czemu służy woda w naszym organizmie?

Przede wszystkim, jak już wspomniano, tworzy ten organizm.
Stanowi środowisko, w którym przebiegają wszystkie procesy życiowe.
Umożliwia trawienie pokarmów, ich transport do komórek i wchłanianie.
Rozpuszcza i usuwa z komórek zbędne produkty przemiany materii i toksyny.

Woda odgrywa dużą rolę w regulacji temperatury w organizmie; rozprowadza ciepło i usuwa jego nadmiar. Następuje to dzięki parowaniu potu z powierzchni skóry.

Woda nawilżając płuca, ułatwia oddychanie. Umożliwia współpracę wielu części ciała; amortyzuje mózg, rdzeń kręgowy, gałki oczne. Zmniejsza tarcie w obrębie stawów i ułatwia przesuwanie się narządów w jamie brzusznej.

Jak organizm traci wodę?

Woda jest nieustannie wydalana z ciała poprzez nerki, płuca i skórę.

Nerki to główna droga utraty wody. To wydalanie jest bardzo zmienne i zależy od nawodnienia organizmu, czyli ilości wypijanych płynów i rodzaju diety. Zwykle wynosi ok. 1,4 litra na dobę.

Płuca tracą wodę ze względu na nawilżanie powietrza w pęcherzykach.
Im bardziej suche jest wdychane powietrze, tym więcej wody tracimy tą drogą. Podobnie zwiększa utratę wysiłek fizyczny czy podwyższona temperatura ciała. Z tych powodów tracimy zwykle ok. 0,5 l wody na dobę, ale ilość ta może się zwiększyć nawet do 2 litrów!

Skóra również nieustannie wydala wodę. Następuje to poprzez pocenie się. W pewnym stopniu pocimy się ciągle nawet, jeśli tego nie odczuwamy.
Zwykle tracimy w ten sposób ok. 0,5 litra wody na dobę. Przy wysiłku lub w wysokiej temperaturze ilość ta wzrasta do 1,5 - 2 i więcej litrów.

Ogółem dorosły człowiek traci ok. 2 – 3 litrów wody w ciągu doby.

Jakie są następstwa utraty wody?

Nawet niewielkie, nieodczuwalne odwodnienie zwalnia tempo metabolizmu o kilka procent. Organizm broni się w ten sposób przed skutkami braku wody.

Pierwsze odczuwalne sygnały odwodnienia to uczycie pragnienia, wysychanie ust i rozdrażnienie.
Pragnienie pojawia się, gdy organizm utraci 1 do 1,5% wody, liczonej w odniesieniu do całej jej zawartości w organizmie.
Może to nastąpić na skutek pocenia się, picia wody w zbyt małej ilości lub zjedzenia czegoś słonego albo słodkiego.

Już nawet 2 procentowy niedobór wody w organizmie może spowodować zakłócenia w działaniu pamięci, problemy w rozwiązywaniu prostych zadań, a także osłabienie koncentracji. Wówczas jeszcze nie odczuwamy, dużej potrzeby uzupełnienia płynów.

Utrata 2-3% wody z masy ciała, czyli brak nawet ok. 0,5 litra wody w przypadku człowieka dorosłego, wyraźnie obniża wydolność fizyczną – nawet o 20 – 30%.
Za tym idzie obniżenie nastroju i wydolności umysłowej. Następuje spadek koncentracji i osłabienie pamięci.
Mogą pojawić się; zmęczenie, osłabienie, bóle głowy, zaczerwienienie skóry, utrata apetytu i podatność na stres. Dość szybko niedobór wody może powodować obstrukcję.

Odwodnienie na poziomie 5-8% zakłóca metabolizm i funkcjonowanie narządów wewnętrznych.
Następuje zmniejszenie ilości wydalanego moczu i produktów przemiany materii. Powoduje to postępujące zatruwanie organizmu. Pojawiają się dolegliwości trawienne, pogłębia zmęczenie a nawet mogą wystąpić zaburzenia koordynacji ruchowej.

W dłuższej perspektywie czasowej odwodnienie prowadzi, ze względu na zagęszczenie moczu, do kamicy nerkowej.
Jest również przyczyną ograniczenia elastyczności chrząstek i artretyzmu oraz zmniejszenia sprawności stawów.

Utrata 10% wody powoduje niezdolność do podjęcia jakiegokolwiek wysiłku, a brak 20-22% płynów w stosunku do masy ciała oznacza śmierć.

Ile wody potrzebujemy?

W korzystnych warunkach zewnętrznych, osoba dorosła potrzebuje co najmniej 0,8 do 1 litra wody na dobę. Tyle trzeba, by zaspokoić najważniejsze potrzeby organizmu.

W zwykłych warunkach normy dla dzieci wynoszą od 1,5 do 2 litrów, dla młodzieży od 2,3 do 2,5 litra (chłopcy do 3,3 l), a dorosłych 2,7 do 3,7 litra na dobę.
Są to ilości ujęte łącznie z wodą zawartą w żywności.

Bez tej wody można przyjąć, że organizm potrzebuje 20 ml wody na 1 kg wagi ciała. Oznacza to konieczność wypicia ok. 1 l przy wadze 50 kg, a 1,5 l, przy wadze 75 kg.
Średnio, dla dorosłych, jest to 1 do 2 litrów na dobę.

W okresach wysiłku lub stresu obliczoną ilość należy podwoić lub nawet potroić.
Ta ilość zapewnia właściwe nawodnienie organizmu i sprawne usunięcie wszystkich szkodliwych substancji.

Zapotrzebowanie na wodę zależy od omówionych już wyżej czynników oraz od diety.

Mniej wody potrzebują wegetarianie jedzący dużo owoców i warzyw. Dla uzupełnienia wody z pokarmów stałych wystarcza im 1 do 1,5 litrów płynów dziennie.

Jedzący mięso powinni pić więcej – co najmniej 2 litry.
Sól oraz białko zawarte w mięsie i nabiale stymulują wytwarzanie hormonów, które zwężają naczynia krwionośne i podnoszą ciśnienie krwi. Zmniejsza się wówczas ukrwienie nerek i spada ich zdolność filtracyjna. Większa ilość wody pomaga im oczyścić organizm.

Warto dodać, że woda jest niezbędna dla organizmu nie tylko w odpowiedniej ilości, ale również we właściwej jakości.

W jaki sposób uzupełniać wodę?

Organizm ciągle traci wodę, więc potrzebne jest ciągłe jej dostarczanie.
Najlepiej poprzez regularne popijanie wody czystej, mineralizowanej i niegazowanej.
Nie soku, kawy, herbaty, mleka czy tym bardziej, nie poprzez picie napojów z chemicznymi dodatkami. Płyny inne niż woda dostarczają, w końcowym efekcie, wody metabolicznej, ale do jej wytworzenia organizm zużywa własną wodę.
Dlatego najlepsza jest czysta woda.

Kiedy uzupełniać wodę?

Regularnie, po kilka łyków, w ciągu całego dnia. Zapewnia to prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Pragnienie uświadamiamy sobie, gdy organizm jest już nieco odwodniony.
Dzieje się tak dlatego, że odczucie to jest efektem wzrostu ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych. Poziom, przy którym reaguje układ regulacji pragnienia jest już poziomem, przy którym zaczęło się odwodnienie komórek.
Dlatego najlepiej uzupełnić wodę, zanim zaczęło się odczuwać pragnienie.
Ten komu chce się pić, pije już za późno!

Jeśli zaspokoimy uczucie pragnienia, uzupełniliśmy braki wody w ok. 70 procentach. Dlatego, aby w pełni wyrównać braki, należy pić jeszcze po ustąpieniu tego odczucia.

Wiedząc o tym fakcie, łatwo zrozumieć, skąd wzięły się szacunki określające, że niedobory wody w organizmie ma 70% osób spośród ludności naszego kraju.

Jakie są korzyści z regularnego picia wody?

Podstawowe korzyści wynikają bezpośrednio z tego, co napisano wyżej.
Dodatkowo warto wiedzieć, że:

  • Picie wody jest najlepszym środkiem odprężającym i uspokajającym. Dzięki dobremu nawodnieniu dużo łatwiej o stałość (koncentrację) uwagi. Mózg szybciej też przetwarza informacje. Więcej o tym w artykule Woda dla mózgu!
  • Z niektórych badań wynika, iż wypicie 5 szklanek wody dziennie, zmniejsza o 45% ryzyko raka jelita grubego, o 50% maleje niebezpieczeństwo raka pęcherza, a o 75% raka piersi.
    Udowodniono też, że 8 – 10 szklanek wody dziennie, łagodzi dolegliwości stawowe i bóle krzyża u 80% chorych.
  • Problemy z wydalaniem typu obstrukcja czy niektóre postaci zespołu jelita drażliwego doskonale łagodzi picie zwiększonych ilości wody. Efekt jest lepszy niż po lekach i pojawia się
    po ok. 2 - 3 dniach popijania wody.
  • Warto wiedzieć, że łaknienie mylone jest często z głodem.
    Często więc zamiast pić płyny, sięgamy po jedzenie.
  • Głód nocny dobrze redukuje wypicie szklanki wody.
    Jeśli więc wstajesz i sięgasz do lodówki, spróbuj sięgnąć do dzbanka z przegotowaną wodą.
  • Nadmierne łaknienie wymaga konsultacji lekarskiej. Może być sygnałem cukrzycy.

Wypijanie nadmiernej ilości wody nie jest korzystne. Grozi np. wypłukaniem elektrolitów.
Jednak zdrowy człowiek musiałby mieć spore samozaparcie, by przełamać niechęć i wtłoczyć w siebie nadmierną ilość wody.




Warunki przedruków

Możesz wykorzystać ten artykuł bezpłatnie, umieszczając go na własnej stronie internetowej lub w czasopiśmie poza Internetem, pod warunkiem, że nie będziesz niczego zmieniać bez porozumienia się ze mną.
Pod tytułem musi ukazać się moje nazwisko, a pod artykułem wraz z linkiem do mojej strony, musi być umieszczona następująca informacja:

Krzysztof Pietraszek jest redaktorem serwisu http://superumysl.pl nauczycielem i trenerem technik pracy umysłowej.
Na jego stronach znajdziesz więcej podobnych artykułów, bezpłatne kursy i e-booki oraz możliwość profesjonalnego treningu technik pracy umysłowej.


SOCRATES Anna Pietraszek
Regulamin
Polityka plików cookies
1997 – 2020 Treningi sprawności i umiejętności poznawczych
Polityka prywatności RODO
© 2007 All Rights Reserved superumysl.pl
Wyłączenie odpowiedzialności Dane kontaktowe