Jesteś tutaj: Strona główna » Artykuły » Efektywna nauka » Jak się uczyć ? (2) – przedszkole

Jak się uczyć ? (2) – przedszkole

Krzysztof Pietraszek
Jak się uczyć ? (2) – przedszkole
Uczniom, a nawet studentom wszyscy powtarzają: „Ucz się. Będziesz mieć wyniki, jeśli będziesz więcej się uczyć”.
Do pewnego stopnia jest to rada prawdziwa, ale tylko do pewnego stopnia.
Raczej nie da się uczyć więcej niż 16 godzin na dobę. I nie ma to sensu.
Nawet trudno się zgodzić, by większość swojego czasu przeznaczać na naukę.

Należałoby powiedzieć: „Ucz się inaczej. Takie same działania, to takie same efekty. Poprawisz sposób uczenia się, poprawią się efekty”.
Więc co i jak poprawić?

Jest wiele wskazówek, rad, spostrzeżeń, uwag, które mogą ci bardzo pomóc w udoskonaleniu swojej nauki. Szereg bardzo podstawowych znajdziesz w tym artykule. Ale najważniejszą przeczytasz już teraz: Żadna, nawet najlepsza rada nie pomoże ci, jeśli nie będziesz jej systematycznie i konsekwentnie stosować we własnej, codziennej nauce.
W tej dziedzinie, samo czytanie o uczeniu się, bez praktyki, to strata czasu.

Dokładniej o tym jak „praktykować” przeczytasz w następnym artykule.

Z drugiej strony, jeśli stać cię na podjęcie praktycznych działań,
to czytanie tego materiału jest dobrym wyborem. I dowodem dla ciebie, że najważniejszego przedmiotu, który nazywa się „uczenie się o uczeniu”, nie chcesz uczyć się tylko na własnych błędach.

Uważasz, że ważniejsza jest literatura, matematyka czy języki?
Tak, być może w tej chwili. Zwłaszcza gdy nauczyciele z tych przedmiotów dużo wymagają.
Ale za dwa, trzy lata możesz nie mieć już matematyki, możesz opanować już w wystarczającym stopniu obcy język. I zaczniesz uczyć się czegoś nowego. Coś innego stanie się najważniejsze. Potem jeszcze coś innego.
Będzie więcej do nauczenia i będą to trudniejsze rzeczy.
Praca także zmusi cię do intensywnego uczenia się. I tak przez wiele, wiele lat. Sam, właśnie po skończeniu studiów, uczyłem się najbardziej intensywnie.

Wspólne w tym wszystkim jest to, że będziesz się uczyć ciągle. Albo będziesz nikim.

Możesz uczyć się tego wszystkiego tak, jak dotychczas lub możesz zmienić, poprawić, udoskonalić swój sposób uczenia się. Tak, by nauka była łatwiejsza, skuteczniejsza, by zajmowała mniej czasu, by przynosiła większą radość i satysfakcję.
To jest możliwe, to jest łatwiejsze niż myślisz.

Oto wskazówki dla „przedszkolaka” :-)

Unikaj najgorszej z metod uczenia się – wkuwania. To prymitywna, męcząca, czasochłonna, ogłupiająca i nieefektywna metoda uczenia się. Najlepiej byłoby ją wyeliminować zupełnie i zastąpić metodami skojarzeniowo – wyobrażeniowymi.

Dopóki ich nie znasz, pozostaje ci przyjęcie bardziej aktywnego podejścia do materiału, który musisz opanować.
Więc staraj się myśleć, analizować, zestawiać fakty, konfrontować je z sobą, wyciągać z tego wnioski, konkluzje, robić podsumowania i nawet bawić się tym wszystkim. Staraj się jak najwięcej rozmawiać o tym, czego się uczysz, pytać kolegów, nauczycieli oraz... jak najwięcej wyjaśniać, tłumaczyć innym. Staraj się, jak najczęściej, używać nowej wiedzy.
Jeśli nie znajdujesz praktycznych zastosowań, to zawsze możesz pobawić się i wymyślać takowe.

Pozwoli ci to ograniczyć szkodliwe wkuwanie. Sprawi też, że wszystko łatwiej będzie wchodziło do głowy. Taka większa aktywność zawsze się opłaca.

Korzystaj z zasady „Repetitio est mater studiorum” - „ Powtarzanie jest matką wiedzy”. Wiedzieli o tym już starożytni i do dzisiaj nic się nie zmieniło. Poza formami – bo inaczej powtarza ten, kto ma wytrenowany umysł i używa któregoś z narzędzi pracy umysłowej, a inaczej ten, który wkuwa. Jednak powtarzają wszyscy – jeśli oczywiście chcą coś zatrzymać na dłużej w głowie.

Powtarzanie po prostu się opłaca. Zajmuje mniej czasu niż nauczenie się czegoś od nowa!

Korzystaj z dobrych podręczników. Oczywiście zawsze punktem wyjścia jest to, co zaproponuje nauczyciel. Taki podręcznik powinien być napisany klarownie i jasno – wszystko, przy pewnej koncentracji, powinno dla ciebie być zrozumiałe.

Jeśli nie jest - poszukaj innego. Nie warto tracić czasu na przebijanie się przez mętne wywody autora. Podręcznik to nie łamigłówka, ani nie popis erudycji autora. W takich przypadkach trzeba szukać wiedzy w innych miejscach.

Jak uczyć się poszczególnych przedmiotów? Poniżej kilka wskazówek.

Przedmioty humanistyczne

Jeśli jesteś lub chcesz zostać humanistą, musisz dużo czytać i pisać. Musisz być otwarty na wiedzę z różnych źródeł. Musisz rozmawiać, opowiadać, dyskutować o tym, co poznajesz. Musisz uczestniczyć w różnorodnych formach życia kulturalnego.
To wszystko daje ci mocne podstawy, by efektywnie uczyć się przedmiotów humanistycznych.

Czytanie poszerza zasób informacji, daje materiał do przemyśleń, rozmów, dyskusji, rozwija wrażliwość i wyobraźnię. Oglądanie obrazków nie zastąpi czytania.
Pisanie pomaga w usystematyzowaniu i utrwaleniu wiedzy. Kształci umiejętność wyrażania własnych myśli i buduje warsztat literacki.

Rozwijaj zwłaszcza umiejętności analizy i syntezy. Dobry humanista potrafi przyjrzeć się szczegółowo wybranej epoce literackiej czy danemu utworowi. Dostrzec i opisać charakterystyczne tendencje, prądy, procesy, kierunki. Potrafi wyszukać kluczowe fakty, wydarzenia. Potrafi zestawić je z sobą, porównać, wyciągnąć wnioski.
Przydają się również umiejętności klasyfikowania, podsumowywania wiedzy.

Praktyka we wszelkich tego typu działaniach ułatwia efektywne opanowanie wiedzy humanistycznej.

Przedmioty ścisłe

Kluczową sprawą w uczeniu się przedmiotów ścisłych jest zrozumienie. Staraj się zrozumieć istotę przedstawianych problemów, naturę współzależności. Staraj się dostrzec i zrozumieć strukturę poznawanej wiedzy.

Humanistyczny sposób uczenia się - wielokrotne czytanie, nie ma tutaj wielkiego sensu. Teoria ma drugorzędne znaczenie.
Lepiej skoncentrować się na rozwiązywaniu problemów, zadań, tworzeniu projektów. Przydaje się dobra pamięć, a zwłaszcza wytrenowana pamięć robocza. O jej znaczeniu przeczytasz tutaj ».

Konieczne są również takie umiejętności jak umiejętność analizowania, kategoryzowania czy wyszukiwania potrzebnych informacji.

Przedmioty przyrodnicze

Te przedmioty są jakby pomostem między przedmiotami humanistycznymi i ścisłymi.
Trzeba znać fakty, ale również określone teorie i idee porządkujące wiedzę. Umieć te fakty umieszczać w strukturze danej teorii czy szerzej - nauki. Dostrzegać i rozumieć hierarchię i zależności między elementami takiej struktury.

Przydają się tutaj umiejętności porównywania, podsumowywania oraz te właściwe dla przedmiotów ścisłych i humanistycznych.

Przedmioty przyrodnicze wiążą, łączą i częściowo pokrywają się ze sobą. Korzystają również z elementów wiedzy właściwej przedmiotom ścisłym (matematyka) czy humanistycznym (historia).
Dlatego nie warto niczego „odpuszczać”. Wiele rzeczy może po prostu przydać się przy innej okazji.

Języki obce

Najważniejszą wskazówką jest zasada ciągłego, najlepiej codziennego, kontaktu z językiem.
Efektywności sprzyja różnorodność form tego kontaktu; rozmowy (dialogi, konwersacje), słuchanie ze zrozumieniem (nagrania, radio, TV) czytanie obcojęzycznych materiałów i pisanie tekstów w obcym języku.

Istotna jest nauka słówek. Tu zamiast wkuwania polecam banalnie prostą i wielokrotnie skuteczniejszą technikę słów zastępczych. Ważne jest również przyswojenie sobie systemu reguł gramatycznych porządkujących wiedzę lingwistyczną.

Nie wolno zapominać o lekcjach prawidłowej wymowy oraz poszerzaniu wiedzy o kulturze danego kraju, bez czego opanowanie i zrozumienie języka jest często trudne.

Podsumowując; jak najwięcej kontaktu z językiem w każdej formie.



Warunki przedruków

Możesz wykorzystać ten artykuł bezpłatnie, umieszczając go na własnej stronie internetowej lub w czasopiśmie poza Internetem, pod warunkiem, że nie będziesz niczego zmieniać bez porozumienia się ze mną.
Pod tytułem musi ukazać się moje nazwisko, a pod artykułem wraz z linkiem do mojej strony, musi być umieszczona następująca informacja:

Krzysztof Pietraszek jest redaktorem serwisu http://superumysl.pl nauczycielem i trenerem technik pracy umysłowej.
Na jego stronach znajdziesz więcej podobnych artykułów, bezpłatne kursy i e-booki oraz możliwość profesjonalnego treningu technik pracy umysłowej.


SOCRATES Anna Pietraszek
Regulamin
Polityka plików cookies
1997 – 2019 Treningi sprawności i umiejętności poznawczych
Polityka prywatności RODO
© 2007 All Rights Reserved superumysl.pl
Wyłączenie odpowiedzialności Dane kontaktowe