Trening pamięci Trening szybkiego czytania
#
 
Jesteś tutaj: Strona główna » Artykuły » Wspomaganie uczenia się » Co hamuje uczenie się

Co hamuje uczenie się

Krzysztof Pietraszek
Co hamuje uczenie się

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że często sami i na własne życzenie znacząco ograniczają swój potencjał umysłowy.

Dzieje się tak, bo szereg czynników działa jak zaciągnięty hamulec ręczny w samochodzie; jedzie się z trudem mimo, że dodajemy coraz więcej gazu. W takich warunkach jest też gwarancja, że wcześniej czy później będą problemy.

Co może być tym „ręcznym hamulcem” działającym na efektywność pracy intelektualnej i na rozwój mózgu?
Najważniejsze „hamulce” są następujące:
 

  1. Brak dostatecznej stymulacji mózgu w okresie rozwoju, czyli w dzieciństwie i młodości.

To niewystarczająca intensywność wrażeń wzrokowych, słuchowych, dotykowych. Niedostatek ruchu, mało interaktywnej, twórczej zabawy. Ograniczona komunikacja słowna i pozawerbalna z rozwijającym się dzieckiem.
Powoduje to niezrównoważoną lub niekompletną aktywację mózgu, zmniejszony rozwój i integrację sieci nerwowych.
W efekcie rozwój mózgu jest niepełny. Niewystarczająca jest fizyczna baza do efektywnej, wydajnej pracy umysłowej.
W tym też okresie tworzą się zręby osobowości człowieka; kształtują nawyki, umiejętności, przekonania, wartości.

To wszystko może ułatwiać uczenie się i otwierać człowieka na świat. Może też utrudniać lub wręcz zamykać szereg możliwości.

O kierunku, zakresie i sposobie rozwoju w dzieciństwie decyduje środowisko rodzinne.
Więcej o tym w artykułach: W czym wspierać dziecko, Jak wspierać dziecko w rozwoju, Dlaczego tylko trening oraz innych z działu Wychowanie a uczenie się.
 

  1. Przyczyny o podłożu bioelektrycznym.

To konsekwencje:

  • Niedostatecznej konsumpcji wody. Więcej o tym w artykule Woda dla mózgu!.
  • Nieodpowiedniego dotlenienia. Więcej o tym w artykule Mózg i tlen?.
  • Zbyt długiego przebywania w obszarach zewnętrznych pól elektromagnetycznych - większość urządzeń elektrycznych emituje takie pola.
    Więcej o tym w artykule Uwaga: Pole elektromagnetyczne!

  1. Błędy dietetyczne.

To brak lub nadmiar niektórych składników w diecie. Za mało lub zbyt dużo białka. Brak niezbędnych aminokwasów i kwasów tłuszczowych. Zbyt dużo cukru i węglowodanów.
Więcej o tym w artykułach: Odżywianie sprzyjające nauce, Witaminka dla mózgu, Minerałki dla mózgu.
 

  1. Przyczyny o charakterze medycznym.

To częste i powracające infekcje ucha środkowego. Źle leczone alergie.
Więcej o tym w artykule Stres, cukier i mózg.

Do tej grupy przyczyn należy również używanie narkotyków oraz nadmiar leków i używek. Także słaby wzrok lub słuch, a w konsekwencji niższa lub niewłaściwa stymulacja mózgu.
 

  1. Wpływ rywalizacyjnego stylu życia.

To nie tylko niepotrzebna rywalizacja w nauce, sporcie, pracy.
Również nieadekwatne, nadmierne oczekiwania wobec innych i siebie w domu, szkole, w pracy. Nacisk na konformizm socjalny i społeczny. Uczenie się i praca w ramach układu „zwycięzca – przegrany”, a nie w ramach współpracy, czy układu „zwycięzca – zwycięzca”.
 

  1. Działanie telewizji, komputerów i gier elektronicznych.

To wpływ przemocy i chaosu na rozwijający się organizm i kształtującą się psychikę. Upośledzenie rozwoju wyobraźni. Zmniejszenie umiejętności komunikacyjnych. Konsekwencje związane z blokadą wzroku. Przereagowanie i frustracja przenoszona na inne dziedziny życia.
Więcej o tym w artykule Telewizja a umysł dziecka.
 

  1. Nieefektywny system edukacyjny.

To szereg czynników związanych z prowadzonym nauczaniem i wychowaniem.
Przykładowo, to programy lub sposób nauczania niedostosowany do stopnia rozwoju ucznia, nieświadomość lub nie zwracanie uwagi na style uczenia się, testowanie wiadomości i umiejętności na niskim poziomie, ciągłe problemy wychowawcze i wiele, wiele innych przyczyn związanych ze szkołą.




Warunki przedruków

Możesz wykorzystać ten artykuł bezpłatnie, umieszczając go na własnej stronie internetowej lub w czasopiśmie poza Internetem, pod warunkiem, że nie będziesz niczego zmieniać bez porozumienia się ze mną.
Pod tytułem musi ukazać się moje nazwisko, a pod artykułem wraz z linkiem do mojej strony, musi być umieszczona następująca informacja:

Krzysztof Pietraszek jest redaktorem serwisu http://superumysl.pl nauczycielem i trenerem technik pracy umysłowej.
Na jego stronach znajdziesz więcej podobnych artykułów, bezpłatne kursy i e-booki oraz możliwość profesjonalnego treningu technik pracy umysłowej.


1997 – 2017 Treningi technik i metod pracy umysłowej   © 2007 All Rights Reserved superumysl.pl   Projekt techniczny i wykonanie:  GŁP
Polityka prywatności    | SOCRATES Anna Pietraszek |    Wyłączenie odpowiedzialności
SOCRATES - platforma treningowa SOCRATES - strona główna