Trening pamięci Trening szybkiego czytania
#
 
Jesteś tutaj: Strona główna » Artykuły » Efektywna nauka » Jak się uczyć ? (1) - wstęp

Jak się uczyć ? (1) - wstęp

Krzysztof Pietraszek
Jak się uczyć ? (1) - wstęp

Wprowadzenie takich zmian w swoim uczeniu się, by rzeczywiście chłonąć wiedzę szybciej i skuteczniej, to efekt w 5% wiedzy, 35% motywacji i 60% umiejętności.
Wiedzy jest tu rzeczywiście bardzo mało. Większość potrzebnych informacji z tego zakresu, można znaleźć w popularnych poradnikach.

Ważniejsza jest motywacja. Ocenia się, że tylko 3% populacji jest zdolne do podjęcia i realizowania zmian w tym, co robią. Tylko dalsze 13% jest w stanie pójść za tą awangardą. Reszta zna tylko jedną receptę na większe osiągnięcia – więcej pracuj!
Dobrym przykładem jest przypadek dziewczyny jednego z moich uczniów. Chłopak ten chciał ją namówić, by razem z nim zapisała się na kurs szybkiego czytania.
Dostał odpowiedź: „Nie mam czasu. Widzisz ile mam lektur do przeczytania!”

Efektywne uczenie się, to głównie umiejętności. Właśnie nie zdolności, a umiejętności. Oczywiście przy bardzo dużych zdolnościach, człowiek radzi sobie bez specjalnych umiejętności. Chociaż najczęściej szybko i samodzielnie je odkrywa. We wszystkich pozostałych przypadkach rola umiejętności jest najważniejsza.

Jak w tej sytuacji doradzać: „Jak się uczyć?” - oczywiście przy założeniu, że rady przeznaczone są dla osób w wieku powyżej 13 lat. Wcześniej zwykle nie są potrzebne rady, tylko prowadzenie dziecka w jego codziennej pracy szkolnej.
Myślę, że sensownym rozwiązaniem będzie ustalenie klas zaawansowania i odpowiednie dostosowanie rad do takich poziomów umiejętności.

Przyjmijmy więc następujące poziomy zaawansowania w efektywnym uczeniu się:
  1. Przedszkole – na tym poziomie nasz student chce uzyskać ogólną orientację, jak usprawnić uczenie się z poszczególnych przedmiotów. Nie posiada jeszcze żadnej praktycznej znajomości narzędzi efektywnego uczenia się.
    Rady dla uczących się na tym poziomie są w artykule  Jak się uczyć? (2) - przedszkole.

  2. Szkoła podstawowa – tutaj student poznaje, jak praktycznie wykorzystać w uczeniu się swoje naturalne zdolności; pamięć, wyobraźnię, uwagę. Uczy się podstawowych umiejętności zapamiętywania skojarzeniowo – wyobrażeniowego oraz podstawowych zasad i prawidłowości efektywnego uczenia się.
    Rady dla uczących się na tym poziomie są w artykule Jak się uczyć? (3) - szkoła podstawowa.

  3. Gimnazjum – to czas na opanowanie podstawowych technik pracy umysłowej na poziomie przynajmniej świadomej kompetencji.
    Czas na ugruntowanie umiejętności stosowania w praktyce podstawowych metod i strategii uczenia się, organizowania sobie środowiska uczenia się i zarządzania sobą.

  4. Szkoła średnia – ugruntowuje umiejętności naturalnego i swobodnego posługiwania się podstawowymi technikami pracy umysłowej. Uczy i rozwija umiejętności w zakresie technik zaawansowanych.
    Ugruntowuje umiejętności związane ze stosowaniem podstawowych metod i strategii skutecznego działania, samoodnową, komunikacją.
    Umożliwia rozpoczęcie procesu poznawania samego siebie; własnego stylu pracy, procesów motywacyjnych, celów, kształtowania postaw, nawyków i innych czynników mających wpływ na efektywność uczenia się.

  5. Studia – to poziom naturalnego stosowania zaawansowanych technik pracy umysłowej, doskonalenia sprawności w zakresie metod i strategi efektywnego uczenia się i działania.
    To uczenie się jak najwięcej o sobie i uczenie się nie tylko zarządzania, ale i świadomego oraz celowego kierowania sobą.
    To własne poszukiwania i rozwój.
Jak łatwo z tego wywnioskować, nie mogę zamieszczać w naszych artykułach rad dotyczących efektywnego uczenia się powyżej poziomu szkoły podstawowej. Takie rady musiałyby dotyczyć, w większości, szczegółowych spraw związanych z technikami, metodami i strategiami pracy umysłowej.
Dla osób nie ćwiczących praktycznie tych technik, takie rady są nieprzydatne.

To tak, jakby trener zawodnika skaczącego o tyczce, udzielał rad dotyczących techniki skoków, kibicom. Może to i ciekawe, ale zupełnie im nieprzydatne.
Dla kibiców jedyną korzyścią jest przyjemność obserwacji.


Warunki przedruków

Możesz wykorzystać ten artykuł bezpłatnie, umieszczając go na własnej stronie internetowej lub w czasopiśmie poza Internetem, pod warunkiem, że nie będziesz niczego zmieniać bez porozumienia się ze mną.
Pod tytułem musi ukazać się moje nazwisko, a pod artykułem wraz z linkiem do mojej strony, musi być umieszczona następująca informacja:

Krzysztof Pietraszek jest redaktorem serwisu http://superumysl.pl nauczycielem i trenerem technik pracy umysłowej.
Na jego stronach znajdziesz więcej podobnych artykułów, bezpłatne kursy i e-booki oraz możliwość profesjonalnego treningu technik pracy umysłowej.


1997 – 2018 Treningi technik i metod pracy umysłowej © 2007 All Rights Reserved superumysl.pl Projekt techniczny i wykonanie: GŁP
Polityka prywatności | SOCRATES Anna Pietraszek | Wyłączenie odpowiedzialności